صدابرداری

ساخت پادکست حرفه ای

ساخت پادکست حرفه ای

ساخت پادکست حرفه ای نیاز به انجام چند کار کوچک دارد تا پادکست حرفه ای تری بسازید که توضیح داده ایم. پادکست‌ها در دنیای امروزی به خوبی جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و افراد مختلف جامعه در زمان‌ها متفاوتی در روز به گوش دادن این فایل‌های صوتی مشغول می‌شوند. اما برای تولیدکنندگان پادکست بسیار مهم است که بدانند برای ساخت و تولید پادکست حرفه ای باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهند. در این مطلب ما به ۸ نکته مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد و شما با رعایت این نکات می‌توانید پادکست حرفه ای و قوی را تولید کنید.

۸ نکته برای ساخت پادکست حرفه ای

نکات ساخت پادکست حرفه ای

قطعا هیچ شخصی تمایل ندارد پادکسی با کیفیت صوتی پایین که گاه آزاردهنده هم باشد را گوش دهد. پادکست برنامه‌ای صوتی است که کاملا با گوش و صوت در ارتباط است؛ بنابراین مهم‌ترین نکته برای تولیدکنندگان پادکست باید توجه به کیفیت صدا باشد. در این حالت آن‌ها می‌توانند مخاطب خود را راضی نگه داشته و تا انتها همراه خود کنند. در ادامه ۸ نکته برای ساخت پادکست حرفه ای آورده شده است که با مطالعه آن‌ها دید بسیار خوبی را در این زمینه به دست خواهید آورد.

تجهیزات خود را برای ضبط صدا بررسی کنید

برای ساخت پادکست حرفه ای اولین قدم و در حقیقت پایه این فرآیند، توجه به سیستم صوتی است که با آن قصد ضبط برنامه را دارید. هرچقدر هم که محتوای شما کامل و گیرا باشد، در صورت مشکل در صوت و صدا مخاطب همراه شما نمی‌ماند و اصلا از گوش کردن به پادکست لذت نمی‌برد. شما باید برای گوش مخاطب خود ارزش قائل باشید و علاوه بر محتوایی ارزشمند، صدا و صوت شفاف و ایده‌آلی را نیز برای او در نظر بگیرید. برای اطلاعات بیشتر مقاله نکات ضبط صدا را بخوانید.

برخی از مهم‌ترین تجهیزات صوتی که به آن نیاز پیدا خواهید کرد شامل، میکروفن، میکسر، هدفون، پایه میکروفن و سیستم برای ویرایش نهایی است. بنابراین اگر قصد تهیه پادکست را دارید و به دنبال بهترین میکروفن هستید می توانید مقاله بهترین میکروفن برای پادکست را بخوانید.

محیط مناسب برای ساخت پادکست حرفه ای

محیط مناسب برای ساخت پادکست حرفه ای

بهترین مکان برای ضبط پادکست استودیوهای مشخص است؛ اما اگر به چنین مکانی دسترسی ندارید باید شرایط را برای خود مهیا کنید. دقت کنید که هیچ صدای اضافی در محیط وجود نداشته باشد. برای عایق کردن صدا می‌توانید از تجهیزات مختلف مربوط به آن کمک بگیرید. این بخش، بخش بسیاری مهمی در تولید پادکست شما خواهد بود. در این خصوص می توانید مقاله ساخت استودیو خانگی را بخوانید.

حذف نویزهای اطراف

حذف نویز نیز مورد دیگری در ساخت پادکست حرفه ای است. در صورتی که بتوانید میزان نویز را به کمترین حد خود برسانید، کیفیت صدا بالاتر خواهد رفت و همچنین نیازی به ویرایش‌های اساسی هم وجود نخواهد داشت. یکی از راهکارها، استفاده از وسایل نرم مانند پتو و فرش برای جذب صدای محیط است.

تجهیز صوتی خود را بدون عیب کنید

هر مشکلی در تجهیز و سیستم صوتی شما روی کیفیت نهایی کار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی از این مورد اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما بدون عیب و نقص هستند. پیشنهاد می‌شود قبل از ضبط اصلی هم تمامی تجهیزات را به دقت بررسی کنید و هم ضبطی به صورت آزمایشی داشته باشید که بتوانید ایرادات مختلف را پیدا کنید.

ضبط صدای هر فرد به صورت مجزا

نحوه ساخت پادکست حرفه ای

اگر در پادکست چندین نفر به صورت همزمان صحبت می‌کنند، بهتر است برای ضبط صدای هر فرد از کانالی مجزا استفاده کنید. معمولا برنامه‌های مخصوص ضبط کردن پادکست این ویژگی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. اهمیت این موضوع به این دلیل است که صدای هر فردی دارای ویژگی‌های متفاوت است و در زمان ویرایش نهایی این کار بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

استفاده صحیح از میکروفن

اگر می‌خواهید صدایتان به طور واضح و باکیفیت ضبط شود، یکی از راه‌های ساخت پادکست حرفه‌ ای استفاده صحیح از میکروفن است. میکروفن را نباید خیلی دور و نباید خیلی نزدیک به دهان قرار داد. باید کاملا آن را در موازات دهان قرار داده و از تغییر وضعیت خود نیز در طول ضبط اجتناب کنید. عدم تنفس با صدای بلند و عدم به حرکت در آوردن اجزای مختلف و اعضای بدن نیز از موارد مهم دیگر هستند. برای این کار بهتر است از میکروفن بی سیم استفاده کنید.

استفاده کردن از هدفون برای ساخت پادکست حرفه ای

هدفون برای ساخت پادکست حرفه ای

یکی دیگر از راه‌های ساخت پادکست حرفه‌ ای استفاده از هدفون است. وقتی شما در فضایی آزاد شروع به حرف زدن کنید، صدای واقعی‌تان را نخواهید شنید. بنابراین بهتر است در زمان ضبط پادکست، یک هدفون حرفه ای مخصوص این کار داشته باشید که علاوه بر نشنیدن صداهای مختلف محیط، کنترل بهتری نیز روی صحبت و لحن خود داشته باشید.

شدت صداها را کنترل کنید

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در خصوص ساخت پادکست حرفه ای، توجه به شدت صداها در حین ضبط است. اکثر برنامه‌ها و نرم‌ افزارهای تهیه شده برای ضبط پادکست، شدت صوت را به صورت نمودار نشان می‌دهند. باید تمرین کنید که همواره صدایتان در محدوده سبز نمودار باقی بماند؛ البته در مواقعی رفتن به منطقه زرد نیز ایرادی ندارد؛ اما سعی کنید هرگز محدوده وسعت صدایتان وارد حد قرمز نشود.

جمع‌بندی

ساخت پادکست حرفه ای خواست اکثر افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و می‌خواهند مخاطبان بسیاری را به دست بیاورند. اما عدم توجه به برخی موارد جزئی می‌تواند باعث عدم موفقیت آن‌ها شود. در اینجا به نکات مهم در خصوص ضبط و ساخت پادکست حرفه ای را ذکر کردیم. کافی است از این جلسه به بعد این موارد را رعایت کنید؛ سپس تغییرات حاصل‌شده را مشاهده کنید و در ادامه در همین مسیر قدم بردارید. همچنین برای تهیه انواع تجهیزات صوتی مربوط به ضبط پادکست نیز می‌توانید به صفحه اصلی وب سایت صوتیران مراجعه کرده و در صورت نیاز بهترین تجهیزات روز دنیا را به قیمتی مناسب تهیه کنید.

بهترین میکروفن ضبط پادکست چیست؟

برای ساخت پادکست حرفه ای بهتر است از میکروفن های بی سیم مانند Rode استفاده کنید.

بهترین نکته برای ساخت پادکست حرفه ای چیست؟

آماده بودن و تمرین داشتن را می توان مهم ترین نکته برای ساخت و ضبط پادکست حرفه ای دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *