آموزش های ما

استاندارد آی پی یا درجه حفاظت چیست؟

IP CODE

استاندارد آی پی (Ingress Protection)

شاید شما هم هنگام خرید یک وسیله الکترونیکی مانند اسپیکر، موبایل، دوربین و … با عباراتی مانند IP66 ,IP47, IP67 و … روبرو شده اید و یا بر روی برچسب برخی محصولات چنین حروفی را دیده باشید.در واقع این اعداد و حروف نشانه پیروی دستگاه از استاندارد آی پی; درجه محافظت دستگاه های الکترونیکی در برابر نفوذ آب و یا ضربه در برابر اجسام خارجی است.

در این مطلب سعی داریم این استاندارد را بررسی کنیم.

استاندارد IP:

IP اصطلاحی است در ICE*:International Electrotechnical commission) ICE) که براساس آن بدنه و محفظه ی تجهیزات الکترونیکی، با کدهای استانداردی با دو حرف IP در کنار دو رقم، از نظر نفوذ در برابر عوامل خارجی تقسیم بندی می شوند.

*آی سی ئی یک موسسه استاندارد غیر دولتی است که استاندارد های بین المللی کلیه فن آوری های مرتبط با الکترونیک و الکتریسیته که در کنار هم با نام الکتروتکنولوژی شناخته می شوند را تهیه و منتشر می کند.

نحوه ی تفسیر کد IP:

رقم اول بعد از اصطلاح آی پی که می تواند بین  ۰ تا ۶ باشد،  سطح حفاظت را در برابر ذرات جامد و اجسام سخت خارجی مشخص می کند . رقم دوم بین ۰تا ۸ است و میزان حفاظت در برابر نفوذ آب و نه هیچ مایع دیگری مشخص می کند . هر چه این رقم ها  بیشتر باشند میزان حفاظت بیشتر است. استانداردهای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار در گذشته بیشتر برای وسایل و گجت* هایی به کار گرفته می شد که مخصوص مسافران حرفه ای کوه و جنگل و شرایط آب و هوایی سخت طراحی می شده اند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی بیشتر در مورد این استاندارد ها می شنویم زیرا اکثر محصولات الکترونیکی دارای این استاندارد هستند.

*گجت به وسایل الکترونیکی یا مکانیکی کوچکی گفته می شود که برای کاربردهای خاصی طراحی شده اند و به آسانتر شدن زندگی کمک می کنند. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و پس از تولید گجت های مختلف، یکی از مهم ترین خصوصیات محصول و ملاک خرید از سوی مشتریان، مقاومت دستگاه در شرایط محیطی می باشد و مسلما دستگاهی که مقاومت کمی داشته باشد در هر شرایطی قابل استفاده نیست.

ممکن است گاهی شنیده باشید این موبایل ضد ضربه است و یا اسپیکر یک شرکت ضد آب عرضه شده است. اگر به مشخصات محصولات الکترونیک توجه کنید، درجه حفاظتی و یا عبارت IP  را مشاهده می کنید.

جدول های زیر به طور کامل درجه بندی های این استاندارد را نشان می دهد :

طبق جدول ها به عنوان مثال دستگاهی با مشخصه IP67 دارای سطح حفاظت :

۶: محافظت کامل دستگاه بدون نفوذ گرد وغبار      

۷: محفاظت دستگاه در برابر غوطه ور شدن موقت در آب

اسپیکر JBL مدل Xtreme-1:

کمپانی جی‌بی‌ال یک تولیدکننده اسپیکر و هدفون در سطح جهانی است ، که محصولات مختلفی برای افراد، با سلیقه‌های گوناگون تولید می‌کند به عنوان مثال یکی از محصولات این شرکت با نام” Xtreme” با تبعیت از استاندارد IP می تواند بدون تاثیر مضر برای مدت محدودی در آب غوطه ور باشد و یا به عبارتی ضدآب می باشد.

صوتیران نمایندگی  مجاز برند جی بی ال(JBL)

یک نظر در “استاندارد آی پی یا درجه حفاظت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *